معاونت برنا مه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور
دفتر نظام فنی اجرایی
دفتر نظام فنی اجرایی حاصل تلاش مداوم 38 سالهای است که فرآیند آن سابقه درخشان این دفتر در زمینه تهیه و تدوین ضوابط و معیارهای فنی در رشتههای مختلف فنی و مهندسی شامل : معماری، آب، عمران، برق، مکانیک، کشاورزی، محیط زیست، انرژی، معدن، صنعت، انفورماتیک و ... بوده است .
کارشناسان این دفتر معتقدند که: رشد و ارتقای شایسته فقط در سایه همدلی و مشارکت بیشتر، امکانپذیر است.
به یاد بیاوریم که در سال 1350 هنگامی که اولین نشریه دفتر با عنوان زلزلهخیزی ایران از سال 1900 تا 1969) منتشر گردید، هنوز جامعه فنی مهندسی کشور با فعالیتهای تهیه و تدوین ضوابط فنی آشنا نبوده و حتی اکثر مشاوران طرحهای عمرانی به غیر از معدودی از پروژههای مسکونی و راهسازی، خارجی بودند. 38 سال از آن زمان میگذرد. در طی این مدت، کشور به تحولات شگرفی دست یافته و توسعه همهجانبه کشور قابل توجه است. در حال حاضر جامعه فنی مهندسی کشور از جمله مشاوران و پیمانکاران در رشتههای مختلف مشغول خدمت در طرحهای عمرانی کشور میباشند و نیاز روزافزون آنها به ضوابط و معیارهای فنی، بیانگر اهمیت و جایگاه این دفتر است .
مدیریت عملکرد از طریق سیاستگذاری و برنامهریزی، سازماندهی و پایش و ارزشیابی امکان پذیر می باشد.
هم اکنون این نشریات نه تنها مورد وثوق جامعه فنی مهندسی کشور و مرجع فنی و حقوقی در طرحهای تملک داراییهای سرمایهای است، بلکه بعنوان مواد درسی در مراکز آموزش عالی و مقررات فنی، در صدور خدمات فنی مهندسی بوده و نیز میتواند عامل اقتدار و توانمندی فنی و مهندسی کشور در منطقه باشد
.
تدوین ضوابط و معیارهای فنی باید در راستای تأمین نیازها و خواستههای جامعه فنی مهندسی، برای طرحهای عمرانی و برنامههای توسعهای کشور باشد . .
فعالیت دفتر نظام فنی اجرایی در گذر زمان دچار بحرانها و دگرگونیهای بسیاری گردیده است ولی علیرغم مشکلات پیشرو، همکاران و کارشناسان خودجوش این دفتر با تلاش بیشائبه خود همواره اهمیت رسالت دفتر و سازمان را مدنظر داشته، سعی کردهاند تا آن را در جهت اعتلای بیشتر و خدمت به جامعه فنی مهندسی کشور سوق دهند.
حاصل تلاش فراوان کارشناسان و برنامهریزان فعالیتهای دفتر تاکنون، قریب به 550 بخشنامه، ضابطه و معیار فنی و حقوقی است که در رشتههای مختلف مهندسی آب، عمران، حمل و نقل، کشاورزی، منابع طبیعی، محیطزیست، تأسیسات الکتریکی و مکانیکی و معماری صنعت و معدن، انرژی و ... تهیه، تدوین و ابلاغ شده است .
از سال 1370 گستره تهیه و تدوین ضوابط و معیارهای فنی، از مجموعه سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور فراتر رفته، با تعریف طرحهای مرتبط در دستگاههای اجرایی، امر تهیه و تدوین ضوابط بصورت تخصصی و با بهرهگیری از توانمندیهای بخشهای خصوصی، با هماهنگی، کنترل و مدیریت دفتر پیگیری شده است.
جایگاه قانونی دفتر در ماده 23 قانون برنامه و بودجهوآییننامه استانداردهای اجراییآن همواره پشتوانه مؤثری در جهتگیری، حرکت سریعتر و رشد بیشتر بوده است. افرادی که در این دفتر فعالیت میکنند افتخار دارند که، در مدت فعالیت خودشان در جهت ارتقاء آگاهی دانش مهندسی، به حدی از توان رسیدهاند که میتوانند در سطح کشورهای منطقه مطرح باشند و همواره در توانمندسازی برای کسب فنآوریهای جدید با رویکرد بهرهگیری از شرایط جامع منطقهای و رسیدن به استانداردهای جهانی، کوشش مینمایند.
عضویت در مجامع بینالمللی، پایهگذاری برگزاری سمینارهای بینالمللی تخصصی و همکاری با دانشگاهها، دفتر نظام فنی اجرایی را در اعتلای هرچه بیشتر وظایف یاری داده است .
دفتر نظام فنی اجرایی با 38 سال سابقه تلاش در تحقق ماموریتهای محول خود در جهت تدوین و ابلاغ ضوابط و معیارهای فنی اعم از شرایط حقوقی و قراردادی، مبانی حقالزحمهها، روابط بین عوامل دستاندرکار، مشخصات فنی و عمومی و ...) با بهرهمندی از رویکردی نو، ساختاریافته سعی بر استقرار سیستم مناسب بهمنظور پاسخگویی شایسته به نیازها با بهرهگیری از کلیه توان فنی موجود کشور میباشد .
وظایف و رويكردهاي دفتر نظام فنی اجرایی